زنده به گور کردن زبان

ای کاش #لر ها به جای اینهمه قدمتگرایی و تلاش برای باستانی نشان دادن خود یک کمی هم برای امروز خود تلاش می کردند برای ترویج و تقویت #زبان و #فرهنگ و #ادبیات خود البته در چارچوب قانون.

چه سودی که ادعا کنم من چند هزار سال سابقه دارم ولی عارم می آید با #زبان_مادری با فرزندم سخن بگویم. مدرسه و جامعه بهانه است. خب بچه ات فارسی یاد گرفت مثل بلبل حرف می زند از فارس ها هم فارس تر شده….حالا بیا با زبان مادریت باهاش حرف بزن!

شعرای لر( اکثرا) هم فقط گیر دادند به بزرگداشت غیرت لر و ستایش فتح تهران و قندهار  ولی کاری ندارند   زبان مادریشان در یک چشم و همچشمی نفسگیر دیگری پرستانه با افتخار زنده به گور  می شود . این کجایش غیرت نام دارد.

#شعرای_لر هیچگاه فکر نمی کنند وقتی نسل جدید دارد فارس زبان می شود این شعرها را داریم برای کی می سراییم؟

یک توجیه خنده دار هم بین ماها باب شده که می گوییم  بزرگ که شدند خودشان لری یاد می گیرند بله تا من و توی گویشور لر زنده ایم یک لری ضعیف شده نحیف یاد می گیرند ولی دو نسل دیگر که لرزبانی وجود ندارد از کجا یاد می گیرند.

افسوس که هیچگاه ندیدیم  برخی شعرای معروف لر در روز #زبان_مادری مطلبی بنویسند به مناسبت محروم ماندن از حق قانونی  آموزش  زبان مادری در اوایل مهر چیزی بنویسند شاید هم می ترسند که دیگر  لوح تقدیری در برخی مراسمات به آنها اهداء نشود. در مورد اینکه چرا لرها سخن گفتن با  زبان مادری با فرزندان خود را سه طلاقه کرده اند شعری بگویند فریادی بزنند اعتراضی بکنند. هرچند این وظیفه همه است ولی وظیفه شعراء در این باب بیشتر و سنگین تر و سنگر وظیفه شناسی شان خالیتر از همه است الا تعداد معدودی از آنها.

هیچ قومی به اندازه لر زبان مادری خود را #زنده_به_گور نکرد. زنده به گور کردن فقط زنده به گور کردن دختران نیست.

نویسنده: ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *