ساوِ پوشش زنان میوند

ساوه هویت زنان ایل مئیوند که فراموش شد

 

زنان در طوایف ایلات و مناطق قوم لر سربندهایی داشته‌اند ، که اسم های گوناگونی مانند”سرون” “سوه” “هراتی” گلونی” مینا” دارد و از جمله میراث فرهنگی رو به فراموشی ماست!

در سال های اخیر تلاش هایی، هرچند محدود، برای زنده نمودن این پوششهای زیبا در برخی طوایف شکل گرفته است اما زور سمبه هجمه فرهنگی چنان زیاد است که گویی راهی جز به فراموشی سپردن گلونی های رنگارنگ لری نیست.

اما با این وجود هیچ تلاشی از ناحیه نخبگان ایل مئیوند حتی برای معرفی تا برسد، به کوشش برای زنده ماندن ساوه و گلونی مئیوند، نشده است. در حال حاضر انگار بجز تعدادی از عکس قدیمی که برای ما نسل جدید زنانی با پوششی ناآشنا، است. باقی نمانده است.

 

پوشاک زنان ایل مئیوند :

پوشاک زنان ایل مئیوند بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است به طوری که پوشاک زنان جوان مئیوند با پارچه‌های الوان در رنگ‌ها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است و زنان مسن‌تر پارچه‌هایی به رنگ تیره با طرح‌های ساده و سربندی سیاه و قرمز تیره را ترجیح می‌دهند. پوشاک زنان مئیوند شاد و روشن است و با مهره‌های شیشه‌ای، سکه‌ها و منجوق‌ها تزئین می‌شود .

 

اما ساوه (save) چیست ‌؟

ساوه سبک خاصی از بستن سربند زنان ایل مئیوند که گلونی نام دارد است. عموما زنان مسن و زنان بزرگان طوایف، که مورد احترام هستند، می‌بندند. و بیشتر در طوایف حاجیوند، عبدالوند و پولادوند باب بوده است.

 

تاریخچه ساوه:

تاریخچه این سربند زیبا ایل مئیوند، با توجه به کشفیات باستان شناسی جدید، حداقل به دوره اول اعیلامی میرسد. یعنی سابقه حدود چهار هزار سال دارد.

گلونی مئیوند با نوع مشابه آن که در طوایف لر کوچک باب است. تفاوت‌هایی از نظر رنگ، اشکال هندسی و ابعاد دارد.

رنگ آن بر خلاف گلونی لر کوچک که رنگ بندی متنوع دارد و معمولا خانم های مسن، گلونی مشکی با خطوط طوسی روشن می‌بندند. زمینه مشکی با نقوش به رنگ قرمز تیره است که نشان از سن، بزرگی و احترام بانویی که ساوه بسته است؛ دارد.

 

ختم کلام‌ :

هر آنچه که به سر این سربند آمده است در چهار دهه گذشته بوده است و بر ماست تا با درک درست زیبایی و اصالت آن، زنان، دختران و خواهران خودمان را به بستن دوباره آن تشویق نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *